Friday 13 September 2013

laporan RT live - AkhirZAMAN (2013 Dz‘Qaidah1434): Pertempuran Tentera Syria Jihad di kampung Kristian KUNO purba . . .


MaliaJYy - Barisan hadapan: laporan dramatik sebagai pertempuran jihad Tentera Syria di kampung Kristian KUNO purba. Tentera Syria yang melawan kumpulan-kumpulan kecil pemberontak yang kekal di kampung KUNO purba Kristian Maaloula.

Pejuang pembangkang yang dikaitkan dengan Al ‘Qaeda telah mengawal kawasan itu selama hampir seminggu - dilaporkan merampas tapak agama dan memaksa penduduk untuk memeluk agama Islam di bawah todongan senjata. RT Maria Finoshina berjaya ke kampung berikutan laporan bahawa tentera kerajaan-ditangkap semula - tetapi mendapati masalah kelompok kecil rintangan yang kekal.

Laporan RT live: pertempuran Tentera Syria Jihad 
di kampung Kristian KUNO purba . . .

Pertempuran sekali sekala berterusan selepas tentera kerajaan Syria telah kembali menguasai kampung Maaloula, pusat agama Kristian di rantau ini. Laporan wartawan RT dari kampung, di tengah-tengah tembak menembak dan di atas jet pejuang.

Walaupun pertempuran, krew RT yang dibuat dengan kuasa pusat Maaloula, kali pertama sejak mereka tiba di Syria pada hari Sabtu.

Dari situ mereka menuju ke Mar Takla (St.Thakla) - salah satu daripada 2 biara tertua yang masih hidup di Syria - di pinggir Maaloula .

Dalam perjalanan mereka telah terperangkap dalam kebakaran salib di mana pembantu kamera menerima kecederaan ringan.

“Kami telah ditembak pakej. Ia sudah gelap dan tiba-tiba militan mula menembak. Kami terpaksa bersembunyi di antara rumah-rumah. Keadaan ini menjadi lebih teruk dan lebih teruk. Hasilnya, dahi Kirill telah terkalis dn bengkak , “Orang kamera RT berkata.

Pada hari Rabu, tentera kerajaan Syria membunuh 8 pemberontak dan mencederakan 20 yang lain .

Dalam kebakaran kampung itu terutamanya mensasarkan puncak gunung Hotel Safir, yang militan Barisan Al ‘Nusra merampas Rabu lepas. Tiada militan di dalam, tentera berkata, tetapi kira-kira 200 membimbangkan masih bersembunyi di gunung yang mengelilingi Maaloula.

“Ia masih berbahaya untuk berada di sini, dan ini adalah mengapa mereka [tentera] membenarkan wartawan di sini sahaja sebelum matahari terbenam,” Maria Finoshina melaporkan. “Menurut tentera terdapat penduduk tempatan yang telah simpan tebusan di tingkat bawah tanah hotel ini, tetapi mereka juga bebas sekarang,” katanya.

Pejuang-pejuang gabungannya Al ‘Qaeda telah menjalankan beberapa serangan ke atas Maaloula sejak Rabu lepas.

Pada hari Sabtu tentera pro-Assad berjaya mengawal untuk tempoh yang singkat, tetapi dengan pada waktu awal pagi Ahad militan telah mengambil semula kampong itu.

Majlis yang turut menyaksikan krew RT datang secara dekat dengan pertempuran.

“Ia adalah sukar untuk mempercayai bahawa apa yang digunakan untuk menjadi salah satu daripada tempat-tempat suci yang paling penting dalam masyarakat Kristian di seluruh DUNIA adalah medan perang sekarang,: Finoshina melaporkan dari kampung pada hari Sabtu, suaranya kadang-kadang tenggelam oleh bunyi tembakan.

Maaloula - sebuah kampung gunung 2,000 penduduk, 60km timur laut Damsyik - adalah destinasi utama bagi haji Kristian dari seluruh DUNIA.

Ia adalah rumah kepada beberapa peninggalan yang paling kuno Kristian Ortodoks dan juga merupakan salah satu daripada beberapa tempat di DUNIA di mana orang ramai masih bercakap Aramaic, bahasa alkitabiah era bahawa Nabi Allah Isa Alayhis Sallam dipercayai masih digunakan.

Selain daripada menjadi tempat perlindungan KUNO purba dalam senarai UNESCO cadangan tapak Warisan DUNIA, Maaloula juga strategik yang penting, yang terletak di lebuh raya antara Damsyik dan Homs. Pemberontak telah ditubuhkan asas di barat dan selatan ibu kota. Kampung di timur laut dengan ketara akan meningkatkan tekanan pemberontak di Damsyik.

Frontline: Dramatic report as Syria Army battles jihadists 
in ancient Christian village . . .

The Syrian army is battling small groups of rebels who remain in the ancient Christian village of Maaloula. Opposition fighters linked to Al-Qaeda have been in control of the area for almost a week - reportedly looting religious sites and forcing residents to convert to Islam at gunpoint.

RT's Maria Finoshina made it to the village following reports that government troops have re-captured it - but found pockets of resistance remain.

RT live report: Syrian Army battles jihadists in ancient Christian village

Sporadic fighting continues after Syrian government troops have regained control of the village of Maaloula, a center of Christianity in the region. RT’s correspondent reports from the village, amid the shooting and fighter jets overhead.

Despite the battle, RT’s crew made to the central square of Maaloula, the first time since they arrived in Syria on Saturday.

From there they headed towards Mar Takla (St.Thakla) - one of the two oldest surviving monasteries in Syria – on the edge of Maaloula.

On the way they were caught in cross fire during which the camera-man’s assistant received a mild injury.

“We were shooting a package. It was already dark and suddenly militants started to fire. We had to hide between houses. The situation was getting worse and worse. As a result, Kirill’s forehead was slashed by a ricochet,” RT’s camera man said.

On Wednesday, Syrian government troops killed eight rebels and injured 20 others.

Inside the village fire was mainly targeting the mountaintop Safir Hotel, which the Al-Nusra Front militants seized last Wednesday. There were no militants inside, the army said, but some 200 jihadists are still hiding in the mountains that surround Maaloula.

“It’s still dangerous to be here, and this is why they [army] allow journalists here only before sunset,” Maria Finoshina reported. “According to the army there were local residents who were kept hostage in the basement of this hotel, but they are also free now,” she added.

The Al-Qaeda-affiliated fighters have carried out several attacks on Maaloula since last Wednesday.

On Saturday pro-Assad forces managed to regain control for a short period of time, however by in the early hours of Sunday morning militants had retaken the village.

That occasion also saw the RT crew come perilously close to the fighting.

“It’s hard to believe that what used to be one of the most significant shrines of the Christian community all over the world is a battlefield now,” Finoshina reported from the village on Saturday, her voice occasionally drowned out by the sound of gunfire.

Maaloula – a mountain village of 2,000 residents, 60km northeast of Damascus - is a major pilgrimage destination for Christians from around the world.

It’s home to some of the most ancient Orthodox Christian relics and is also one of the very few places in the world where people still speak Aramaic, a biblical-era language that Jesus is believed to have spoken.

Apart from being an ancient sanctuary on a UNESCO list of proposed World Heritage sites, Maaloula is also strategically important, situated on a highway between Damascus and Homs. The rebels have already established bases in the west and south of the capital. The village in the northeast would significantly increase rebel pressure on Damascus.


FOLLOW LIVE UPDATES
On Syria ‘Chemical Weapons’ Crisis: http://on.rt.com/0yh5ju

Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

Follow us on Instagram http://instagram.com/rt

Is Free Syrian Army Valid Jihad !? . . .


ZIONIST Attack On Syria By Sheikh Imran Hosein (Full lecture):
http://www.youtube.com/watch?v=CISHTtNywyk

MaliaJYy - Isyarat Rasulullah!!! . . . TENTANG BERBAGAI KERUSUHAN, Untuk Menghindarinya HARUSLAH MENYINGKIR DIRI dari Masyarakat. Demikian sebagaimana tersebut dlm sebuah hadis yang disampaikan kepada kita oleh Ibnu Mas’ud. Abu Daud meriwayatkan dari Muslim bin Abu Bakrah dari ayahnya, dia berkata: Rasulullah Shallallahu Alayhi wasallam bersabda,

“Sesungguhnya akan terjadi suatu huru-hara, Dimana orang yang berbaring lebih baik daripada yang duduk, Dimana yang duduk lebih baik daripada orang yang berdiri, Orang-orang berdiri lebih baik daripada orang  yang berjalan, Dan orang yang berjalan lebih baik daripada orang yang berlari.

Abu Bakrah berkata, ‘Ya Rasul Allah, apa yang anda perintahkan kepadaku?’ Rasul menjawab. ‘Barangsiapa memiliki unta, temuilah untanya. Barangsiapa memiliki kambing, temuilah kambingnya. Dan barangsiapa memiliki kebun, temuilah kebunya.

Rasul bersabda pula pula, Barangsiapa tidak memiliki apa-apa, maka ambillah pedangnya, lalu pukullah batu dengan mata pendangnya itu, (yakni tumpulkan mata pedang itu) kemudian selamatkan dirinya selagi boleh’

HR. Muslim, ‘Kitab Al ‘Fitan wa Asyrath As ‘Sa’ah, 5, Bab Halaku Hadzihil Ummati Ba’dhihim bi Ba’dh, hadith 2889. Dan diriwayatkan pula hadits ini oleh Abu Daud 4252, oleh At ‘Tirmidzi 4/499, 2219 oleh Ibnu Majah 2952 oleh Ahmad dalam Musnadnya 5/278 dan 284 dari riwayat Tsauban  dan juga Ahmad dari riwayat Syaddad bin Aus, 4/123.
Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya, dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar.” (Surat An ‘Nisa QS4: 48)

Hadis Qudsi yang diriwayatkan oleh Bukhari didalam Sahihnya. Dari Abu Sa'id Al 'Khudri Radhi 'Allahu Anhu. Rasulullah Shalla'Allahu Alayhi wa Sallam bersabda: "Allah berfirman pada hari kiamat: "Wahai Adam!" Adam menyahutnya: “Kami sambut panggilanMu wahai Tuhan kami dan demi kebahagiaan yang Engkau curahkan kepada kami."

Lalu baginda dipanggil lagi dengan 1 panggilan: “Sesungguhnya Allah memerintahkan kepadamu untuk memisahkan rombongan keturunanmu untuk dihantar ke dalam neraka. “Adam bertanya: “Apakah yang dimaksudkan dengan rombongan ke neraka itu?" Allah menjelaskan: "Ambil dari tiap-tiap 1000, 999 orang."

Ketika dilaksanakan perintah itu (terjadilah berbagai peristiwa) seperti orang yang sedang hamil, gugur kandungannya, anak-anak kecil serta merta beruban dan kelihatan orang-orang seakan-akan mabuk tapi sebenarnya mereka tidak mabuk, (hanyalah) gambaran seksaan Allah yang sangat dahsyat (ketika itu).

Orang-orang (yang hadir mendengar pada waktu itu) merasa ngeri sehingga berubah pucat warna muka mereka. Lalu Nabi Shallaalahu Alayhi wa Sallam menerangkan: "Diambil dari Ya'juj dan Ma'juj 999 dan dari kamu 1.

Jika kamu dibandingkan dengan orang yang sangat ramai itu, ibarat sehelai bulu berwarna hitam yang terdapat pada seekor lembu jantan yang berwarna putih. Sesungguhnya aku mengharapkan agar kamu menempati 1/4 penghuni syurga. “Lalu kami semuanya bertakbir tanda gembira. Kemudian baginda menyambung lagi: “Menempati satu 1/3 penghuni syurga.”

Lalu kami bertakbir lagi tanda gembira. Kemudian baginda menyambung lagi: “Menempati separuh penghuni syurga."  Maka kami pun bertakbir lagi.” (Hadis riwayat Al 'Bukhari)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...